Formandens klumme - Jesper Palm

Jesper Palm

Holstebro Kunstforening havde den 18. august fernisering på en udstilling med maleren Jesper Palm. Udstillingen kan ses frem til den 6. oktober.

Jesper Palms billedunivers er meget fascinerende. Der er ved første øjekast tale om meget realistiske malerier og fototeknik og computerbehandling er da også basalt i Jesper Palms teknik. Men straks derefter opdager man, at det ikke er realistiske virkelighedsgengivelser, man står overfor.

Billederne er modererede, således at maleteknikken er en del af billedernes fremtræden, der således henviser til sig selv som værker og dermed som sansede og bearbejdede indtryk.

Jesper Palms billeder indskriver sig i to traditioner. Med deres klare motivlighed og alligevel bearbejdede udtryk er de på mange måder i tradition med den retning i malerkunsten, der er kommet til at bære navnet Popart. Warhol og ikke mindst Roy Lichtenstein er malere, man let kommer til at tænke på, når man står overfor Jesper Palms billeder. Selv nævner han som inspirationskilder Eric Fischl, som han også stilmæssigt er meget beslægtet med og Marc Tansey og Luc Tuymans.

Der er tale om en maler, der har bevæget sig fra den nonfigurative kunst til en kunst, hvor motivet er endog meget centralt. Som nævnt er det ikke således, at Palms billeder er ren virkelighedsefterligning, men derimod en arrangeret og bearbejdet virkelighed. Det falder umiddelbart for at tale om en iscenesat virkelighed.

Derved føres vi til det andet spor i Jesper Palms kunst. Jesper Palm er ikke alene på niveau med de moderne strømninger i maleriet, han trækker også på en meget lang tradition i maleriets historie, nemlig den, man kalder genremaleriet, hermed menes malerier, der fremstiller situationer og tildragelser fra mennesket dagligliv.

Denne tradition skriver sig i europæisk malerihistorie helt tilbage til Brueghel og endnu længere, herhjemme er måske L.A. Ring den mest kendte repræsentant for genren.

Vi har altså at gøre med billeder, der ikke bare viser et motiv, men derimod fortæller en historie. Personer på billederne er alle fanget i en situation, der fortæller en handling. Instant Moments hedder udstillingen også, altså det korte øjeblik på vej fra noget og til noget, der giver en fortælling om personerne på billedet.

Sådan ser man det tydeligt i billedet, der hedder ”Transit”, altså gennemgang, noget meget midlertidigt.

En mand med to kufferter er på vej gennem et vidstrakt og tilsyneladende noget hærget landskab.. Han er fanget i det øjeblik han kaster et blik bag ud, som vi fornemmer, er det sidste. Han er stadig i bevægelse og kan ikke engang standse for at se sig tilbage. Om han flygter fra noget, kan vi ikke vide, men det ses, at det ikke er en ønsket situation for ham. Han er helt i forgrunden af billedet og et øjeblik vil han være forsvundet ud i noget, vi ikke kan se. Vi ser ham i det korte øjeblik – instant moment.

Eller tag pigen, der skriver med kridt på muren. Hun balancerer lige nøjagtigt på et ben oven på nogle brokker. Vi føler det korte øjeblik. Sådan kan hun ikke stå længe. Hun når måske lige at få skrevet færdig ”whatif” - så er det øjeblik forbi.

Sådan kan man gå rundt og læse historier i de fleste af billederne. Jesper Palm trækker på traditionen fra genremaleriet, men ofte i situationer forkortet til det afgørende øjeblik.

Det er billeder, man bliver hængende ved, dels fordi det er smukke værker, men også fordi, jo mere man iagttager, jo mere får man med af den historie, som billedet fortæller, og hvor motivet er et iscenesat og betydningsfuldt ”instant moment”
Jesper Palms billeder trækker som nævnt på traditionen fra genremaleriet, men det er ikke den eneste tradition, der trækkes på. Selvom billederne er moderne, kan man gå rundt og finde citater og allusioner til malerhistoriens værker. Ved maleriet ”Young Woman With a Sword” er det umuligt ikke at sende Degas en tanke. Og fotoet ”The Zip” leder i komposition, farveholdning - både i pigens kjole og den blå himmel, der ses gennem det åbne vindue - tanken hen på den hollandske maler, Vermeer.

Således er der tale om en moderne udstilling, der forholder sig til og vedkender sig traditionen.

Som altid når Holstebro laver udstillinger, er der tale om en salgsudstilling, så man har mulighed for at erhverve sig et af de spændende værker.

Ole Skov Thomassen